Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Ik heb het qua managers niet meegezeten denk ik.

Afsluitend kunnen we concluderen dat op sommige vaarwegen een marifoon een must is?
De verplichtte vaarwegen voor de beroeps maar even uit de bijlage gevist,

1. de Maasmond, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2. de Nieuwe Waterweg, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2a. het Scheur;
3. de Nieuwe Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
4. de Koningshaven, alsmede de havens aan deze vaarweg;
5. de Hollandsche IJssel;
6. het Zuiddiepje, alsmede de havens aan deze vaarweg;
7. de Oude Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8. het Hartelkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8a. Hartelhaven;
9. het Calandkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10. het Beerkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10a. het Yangtzekanaal alsmede de havens aan deze vaarweg;
11. de Noord;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Boven-Merwede;
14. de Nieuwe Merwede;
15. de Dordtsche Kil en daarop aansluitend de vaarweg naar het Industrie- en Havenschap Moerdijk, alsmede de havens aan deze vaarwegen en de haven van dat Industrie- en Havenschap;
16. het Zuid-Hollandsch Diep;
17. het Hollandsch Diep;
18. de Schelde-Rijnverbinding;
19. het Volkerak, het Zuid-Vlije en de Krammer beoosten de Krammersluizen;
20. het vaarwater van de Krammer, Zijpe, Keeten en Oosterschelde tussen de Krammersluizen en de ingang van het Kanaal door Zuid-Beveland;
21. het Kanaal door Zuid-Beveland;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan gelegen havens;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
27. het Lekkanaal;
28. de Geldersche IJssel;
29. de Twenthekanalen;
30. het Keteldiep;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
34. de havens en voorhavens die met de Westerschelde in open verbinding staan;
35. het Zwarte Water;
36. het Meppeler Diep;
37. de Maas;
38. de Bergse Maas;
39. de Amer;
40. het Maas-Waalkanaal;
41. Prinses Margrietkanaal;
42. Van Starkenborghkanaal;
43. Eemskanaal.

Een deel mogen we als pleziervaart niet eens komen overigens, en sommige zijn niet zo heel druk...
Het valt me op dat het IJssel/Markermeer niet genoemd wordt.
Niet druk genoeg zeker, hoewel de colonnes binnenvaarders van en naar de Oranjesluizen en Lelystad eindeloos zijn..

Maar het lijkt mij wel een idee om op een deel van deze vaarwegen voor pleziervaart ook een marifoonverplichting te hebben.
En wat het IJssel/Markermeer betreft, gezien de daar snel kunnen optredende weersveranderingen lijkt mij alleen al voor je eigen veiligheid een marifoon een nobrainer.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Tja, het M-woord.

Geduldig 5 pagina's teruggelezen (ben op reis geweest, dus had wat achterstand) en voor de zoveelste keer alle bekende argumenten, alle eerder genoemde voor en tegens weer zien langskomen.

Maar wat moeten we ermee?
Communicatie gaat niet over techniek, niet over bpr, niet over regeltjes, niet over weetjes, niet over scherpslijperij, maar over het doel. De bedoeling van marifonie is dat we als vaarweggebruikers van elkaar weten wat we van plan zijn. Zo simpel is het.

Het domste wat we kunnen doen is er iets ingewikkelds van te maken. Letterlijk ieder kind kan een marifoon bedienen (en ja, helaas doen ze dat soms ook, als paps niet in de buurt is :lol: ).
Het gebruik van de marifoon moet worden aangemoedigd. Financieel is er nauwelijks een drempel meer. Nu dat malle examen nog afschaffen en we zijn waar we wezen moeten. Gebruik en toepassingsregels zijn op één A4-tje uit te leggen. Voeg dat bij de volstrekt niet bij de praktijk aansluitende kennis en instructies die je op een cursus leert, en dat examen kan overboord. De enige leerschool is de praktijk.

Goed.
Nu die plicht.
Ik ben groot voorstander van marifoonplicht op wat ik even noem het grote doorgaande vaarwater. Maar hoe moet je die nou specificeren? Wel, heel simpel (simpel is echt het sleutelwoord): overal waar sectormeldingen voor grote schepen verplicht zijn. Einde onduidelijkheid.

Dus koop een marifoon, leer dat A4-tje uit je hoofd, zet dat ding aan op 10 of het heersende sectorkanaal, luister uit, en meld je op kruispunten (zodat je niet hoort: één opvarend jacht, niet gemeld).

Doe mee. Varen doen we samen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bericht door Gerard »

quichot schreef: di 03 aug 2021 09:28
Ik ben groot voorstander van marifoonplicht op wat ik even noem het grote doorgaande vaarwater. Maar hoe moet je die nou specificeren? Wel, heel simpel (simpel is echt het sleutelwoord): overal waar sectormeldingen voor grote schepen verplicht zijn.
Tussen die gebieden varen diezelfde grote schepen ook. Ik sprak gister nog met mijn buurman (77 meter schip) over deze materie, die bizarre staaltjes noemde van die "corona-bootjes" (iedereen koopt maar een bootje in deze coronatijd volgens hem en gaat daar mee spelen alsof ze op een vijver zijn).
De meest simpele specificatie volgens mij is: "alle rivieren, kanalen en bebakende vaargeulen" omdat daar grote schepen komen. Geen marifoon? Dan op de Kralingse plas, Rottemeren e.d. blijven.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Dat probleem blijft bestaan, overal waar beroeps en recreatie samen opvaren. Zo rek je de ruimte voor misverstanden alleen maar op, en maak je het veel te strikt, en te veel gedacht vanuit het grote schip.
Vergeet niet dat openbaar vaarwater niet het privédomein van de beroepsvaart is. Vakbekwaamheid betekent ook ook dat schippers adequaat omgaan met onervareren. Zo is het nou eenmaal.

"alle rivieren, kanalen en bebakende vaargeulen" omdat daar grote schepen komen. Geen marifoon? Dan op de Kralingse plas, Rottemeren e.d. blijven".

Dit is ronduit denigrerend en betuttelend. Zullen we het een beetje aardig houden voor de goedwillende, en meestal best wel verantwoord varende recreant?
Met schippersgroet,
Guido
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Bovendien is het een typhuseind varen naar de Kralingse plas.
Hoe kom ik daar dan zonder marifoon? :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: di 03 aug 2021 10:39 Bovendien is het een typhuseind varen naar de Kralingse plas.
:lol:
Met schippersgroet,
Guido
sailor wim

Bericht door sailor wim »

quichot schreef: di 03 aug 2021 09:28 Tja, het M-woord.
Doe mee. Varen doen we samen.
Knipperdeknip.
Nou ja ATIS binnen maar buiten MMSI en DSC.
Ik kan mij voorstellen dat je binnen de boel opengooit.
Maar op zee zijn de gevolgen snel rampzalig dus daar dan de certificaat plicht houden.
Maar Guido het M-woord ik heb ook een lange tijd in de politiek het H-woord niet gehoord en eris toch zoveel over te zeggen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Twei Woiven
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Er is niks mis met een certificaatplicht.
Als het dan ook eens op de praktijk geschoeid wordt.
Nu is het een drama.

De examens zijn totaal (wat basis certificaat aangaat) vd pot gerukt.
En dien ten gevolge de opleiding ook.

Wat bv niet geleerd wordt is kort en bondig, de 4 W's, Waar ben je, Wie ben je, Waar ga je heen, Wat ben je.
Nee, er wordt eindeloos gezemeld over 'over' roepen.
En drie maal je scheepsnaam...

Vind je het gek dat de beroeps gek worden van 'jaggies' op de marifoon?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Marie Christina

Dat vertellen we ze op school ook.
Mócht Agentschap Telecom een "inval" doen tijdens een Marcom examen (wat ze mogen en kunnen) dan netjes 3 x de scheepsnaam etc.
Zijn ze er niet bij dan gewoon één keer de naam die je roept en één keer je eigen naam.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
BHS nummer 15401
Contacteer:

Kijk, dat is de goede insteek.
Ik heb die onzin altijd al idioot gevonden, bedacht door een stoffige ambtenaar zonder feeling met de realiteit kwam het op mij over.
Als ik eens tijd heb ga ik dat Marcom A en B ook eens doen.
Niet dat ik nu niet op de korte golf mag uitkomen, ik mag meer dan met een Marcom, maar gewoon, voor de leuk.

73, Mirjam & Jinny
Marie Christina

Pittige cursus hoor.
Twei Woiven
BHS nummer 15401
Contacteer:

Dat zal, ik heb ook mijn amateur machtiging, dat was examen op MTS niveau toen..

73, Mirjam & Jinny
Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Bericht door Gerard »

quichot schreef: di 03 aug 2021 10:07 Dat probleem blijft bestaan, overal waar beroeps en recreatie samen opvaren. Zo rek je de ruimte voor misverstanden alleen maar op, en maak je het veel te strikt, en te veel gedacht vanuit het grote schip.
Ik ben het met je eens, dat ik vanuit het grote schip redeneer (niet het mijn met z'n 22 metertjes maar dat van de beroepsvaart). Immers die hebben last van degenen zonder marifoon of die die niet gebruiken en niet andersom.
Vergeet niet dat openbaar vaarwater niet het privédomein van de beroepsvaart is.
Daar ben ik mij, volgens mij, wel van bewust. Maar kinderen leer je ook om uit te kijken bij het oversteken en op het verkeer te letten. De openbare weg is ook niet het privédomein van het vrachtverkeer en daar heb je voor het besturen van een auto wel een kennis- en vaardigheidsbewijs voor nodig.
Vakbekwaamheid betekent ook ook dat schippers adequaat omgaan met onervareren.
Helemaal mee eens, maar de uitwijk- en afremmogelijkheden bij de grote beroepsvaart zijn gering, waar vele onervarenen geen flauw idee van lijken te hebben en onvoorspelbaar gedrag is moeilijk in te schatten.
"alle rivieren, kanalen en bebakende vaargeulen" omdat daar grote schepen komen. Geen marifoon? Dan op de Kralingse plas, Rottemeren e.d. blijven".

Dit is ronduit denigrerend en betuttelend. Zullen we het een beetje aardig houden voor de goedwillende, en meestal best wel verantwoord varende recreant?
Het laatste bedoelde ik natuurlijk niet letterlijk, maar mensen die niet aan druk verkeer in de stad zijn gewend kunnen die drukke stad toch ook beter mijden? De goedwillende en verantwoord varende recreant stoort zich ook aan "zondagsvaarders" want daarmee wordt hij/zij ook op de grote hoop gegooid.
Gerard van Katwijk
Gerard

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: di 03 aug 2021 10:39 Bovendien is het een typhuseind varen naar de Kralingse plas.
Gewoon, over de weg, op een 'trailer'. ;)
Gerard van Katwijk
Marie Christina

Zó! Hebbie nog een zakkie geld over voor me? :lol:
Plaats reactie