Dank allemaal voor jullie reacties. Inmiddels is het een drukke tijd geweest en gisteren de eerste technische proefvaart gemaakt.
Je ziet dat de vaart er flink in zit en het bootje gedroeg zich voortreffelijk op de rivier. Begeleiding door twee opduwers van onze technische ploeg, Douwe en Theo. Er kwamen nog wat onvolkomenheden aan het licht die we nu gaan aanpakken, we hebben nog 4 weken tot de doop op 17 oktober.
En hoe is het met de koppeling afgelopen? Wel.. ehh... een telefoontje naar Drinkwaard was genoeg. Men gaat er van uit dat je de bevestigingsplaat voor een Morse bediening gebruikt en dan schakelt het palletje naar je toe voor vooruitvaart en van je af voor achteruit. Dat hadden wij dus verkeerd begrepen.

Door het omzetten van de tussenstang van de schakelhandel is alles weer op zijn pootjes terecht gekomen. Hieronder een foto van het stuurhutje, zelfs het originele stuurrad is door de familie Mulders van de muur gehaald en aangeleverd.
Na het tewaterlaten dreef het bootje als een zwaan op het water, er zit nog geen vloer of bankjes in, we hadden er een paar platen ingelegd en een pomp want het kwam met bakken uit de hemel en je staat er versteld van hoeveel water er dan ineens in dat bootje staat. Het roer werkte echt ongelooflijk goed nadat onze man bij Damen daar wat aanpassingen aan had gedaan. Heel klein beetje roer geven en je draait al als ene drol in een pispot. Achteruitvaren is helemaal makkelijk, beetje opletten met je roer en je vaart zo achteruit naar Amsterdam en verder... Dus de vroegere zetbaas die klaagde dat dat bootje niet te varen was mag weer terug naar school.
Ik had bij het starten nog wat problemen om door de compressie heen te komen terwijl het toch een bonk van een startaccu is 18oA. Ik vermoed omdat de klem van de nood-startkabel gloeiend heet was dat er een slechte verbinding was waardoor de maximale stroom niet goed in de startmotor kon komen, dat gaan we straks natuurlijk met normale klemmen en dikke kabels aanpassen. Verder was het vreemd dat de motor de eerste minuten alleen stationair draaide en niet reageerde op de brandstofpomp, na een paar minuten draaien kon ik plots wél toeren maken, misschien lucht of zo ...
Verder liep de binnengland los, hadden we vergeten te borgen...
Temperaturen in motor en koppeling waren lager dan aanvankelijk gedacht, nergens problemen, uitlaatdemper koel, 50 gr, spruitstuk 150 gr en koelwater 65 gr. Koppeling bleef netjes bij 40 gr steken.
Kortom, proefvaart geslaagd, bootje weer naar huis en in de hal geplaatst en iedereen dik tevreden, wij gaan nu verder met de afbouw.