van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door KarelE »

schipper-willem schreef:Zoals jullie zien begin ik het onder de knie te krijgen, hopend dat we weer even vooruit kunnen.
Hartelijke groeten vanuit een herfstachtige omgeving, Willem.
Ja Willem, we kunnen de foto's weer zien. Kan je ze misschien iets groter opslaan, bijv. 800x600? Dan zijn ze bijna beeldvullend.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Goedenavond, Karel, je kan op de foto klikken en dan is hij groter.
Als ik ze groter op het forum zet, ben ik bang dat het weer het zelfde wordt als bij photobucket te veel ruimte en iedere keer die verdwijning, anders zal ik bij iemand in de leer moeten, maar er komen van de winter weer heel veel foto's aan dus denk ik dat dit beter is.
Groeten, Willem.
Afbeelding
KarelE

Bericht door KarelE »

Hoi Willem,

We praten zo dicht mogelijk langs elkaar heen denk ik ;-)

Ik bedoel niet de kleine plaatjes in het forum, maar juist de al wat grotere plaatjes op imageshack. Die zijn nu ook veel kleiner dan je plaatjes vroeger. Dat ze op het forum wat kleiner staan is denk ik voor de mobiele kijkers alleen maar mooi.

Groet, Karel
Kermit the Frog.
schipper-willem

Karel, het wordt tijd om eens langs te komen, dan kunnen we onder het genot van een bakkie wat nader van gedachten wisselen over dit prangende onderwerp, schikt het je één dezer dagen, uiteindelijk ben ik iedere dag (vrij) drukbezet hoe ik mijn tijd eens in ging vullen.
Groeten, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Eindelijk vind ik de rust om de belevenissen van mij af te schrijven, dus welkom eind oktober 2013.
De Vrijbuiter maakt los op 12 april om koers te zetten naar Oud Vreeswijk, waar de forumdag van het binnenvaartforum wordt gehouden, op en om de museumwerf.
Te elfder ure vaart de Vrijbuiter door de Lange brug te Gorinchem, en zijn om 14.30 uur geschut door Vianen, en meren in de museumwerfhaven af om 15.50 uur.
De Janna zit hoog en droog op de dwarshelling, echter het zicht wordt belemmerd door een in restauratie zijnde houten botter:

Afbeelding

Nadat ik een geschikter plekje heb opgezocht, zodat de belangstellenden met een paar stappen aan boord konden, werd het een leuke zaterdag, ondanks dat het de 13e was.
Na wat visite en koffiedrinken in het Theehuis, en hernieuwd kennismaken met de forummers kwamen we toe aan de lunch die er wel in ging.
Na een grondige bezichtiging van de huid van de Janna met de nodige uitleg door Evert:

Afbeelding

Liepen we onder aanvoering van de weledele heer Jaap Boersema Oud Vreeswijk onder de voet, op weg via een omweg naar de oudheidskamer, bijna geheel aan de scheepvaart gerelateerd

Afbeelding

Afbeelding

In de oudheidkamer troffen we ook nog een sokkenbreimachine aan.

Afbeelding

We hebben erna de innerlijke mens van voedsel voorzien in een bekend restaurant aan de boorden van de Rijkshulpschutsluis, en ben ik voldaan weer naar de Vrijbuiter getogen.
De zondag te Vreeswijk gespendeerd aan uitslapen en na de middag op visite.
Zo, het begin staat er! groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op wo 06 nov 2013 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipper-willem

Maandag 15 april vertrek ik weer uit de museumhaven en ben voornemens om naar Aquoy te gaan, ik zit daar op een gezelligheidskoor, waar ik het bijzonder naar mijn zin heb.
Het voordeel is dat je daar, als je niet te diep steekt voor het bruine café Lingezicht, onder aan de dijk af kan meren, en de dijk op ben je gelijk op de repetitie plek.
Zomaar wat indrukken van de vaar omgeving, het is duidelijk lente:

Afbeelding

Verscholen en wat vergeten, een oude tjalk ineen gegroent met de natuur:

Afbeelding

Soms kom je de vreemdste bouwwerken tegen een verbouwde dekschuit in de vorm van een piratenschip in de sfeer van Woeste Willem:

Afbeelding

Na Heukelum en Leerdam is het halfwerk van Asperen aan de beurt:

Afbeelding

na circa 20 minuten vaar ik de dode arm bij Aquoy binnen en meer ik voor het zangkroegje af:

Afbeelding

Weer een mooie dag gehad, genoten van het bovendek varen, dat geeft toch veel meerwaarde.
Tot de volgende, Willem.
Afbeelding
schipper-willem

Zoals je kunt zien op de volgende foto, heb ik weer eens wat te hobbyën, het stuurhutdak wordt onderhanden genomen, de verflaag is nog niet zo dik, maar het bladdert op de plaatsen waar water blijft staan, en op de las aan de rand komt ook steeds roest:

Afbeelding

Na de verbouwing moest voor het juiste rendement van de kimkielen de boot iets meer achterover geballast worden, maar nu blijft er een plasje water ter hoogte van de schuifdeurtjes staan.
Mijn plan is om het grondig kaal te maken, en het dan een paar lagen twee componenten epoxy primer op te zetten, zodat het geheel wat beter tegen vocht bestand is.
Het zal een werkje worden wat met tussenpozen gaat gebeuren, er zit een gemeen wit laagje onder wat vaak hardnekkig blijft zitten dus alles met de steker en na een uurtje steken ben ik er wel weer klaar mee, en ga ik een eindje wandelen naar Asperen:

Afbeelding

Ja die kant op, een prachtige wandeling langs fort Asperen naar de dorpskern om wat contanten te pinnen voor wat boodschappen.
Bij terugkomst kon ik het niet laten om nog een paar plaatjes te schieten, wat een prachtige omgeving, waar je normaal niet komt, dus om jullie mee te laten genieten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn wat kortere stukjes, maar dat is mij geadviseerd met het oog op het snel opraken van de toegemeten bandbreedte van de fotobeheerder, dan hoeft niet alles tegelijk geopend te worden.
Groet, Willem.
Afbeelding
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Ga voort op de ingeslagen weg, Willem!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Prachtige foto's!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
KarelE

Bericht door KarelE »

Belooft weer een leuke, lezenswaardige winter te worden, Willem!
Laat de verhalen maar komen. En, het is veel leuker om veel kleine kadootjes (posts) te openen dan 1 grote ;-)

Groet, Karel
Kermit the Frog.
Casual

Bericht door Casual »

De Linge. De enige rivier waar ik door 2 jonge meiden werd toegefloten!
Was ik ineens ruim 30 jaar jonger.
Zie ik er zo jong uit?? :D :D :D
Groeten,

Peter

If you obey all the rules, you miss all the fun. (Catherine Hepburn)
WillemB
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Bericht door WillemB »

Leuk en inspirerend om dit allemaal te lezen van je, Willem. :D

Ik kan niet wachten tot mijn boot gereed is voor een vakantie :o

Gr Willem B
Beter een anker kwijt dan het schip.
schipper-willem

Na veel zingen en kelen smeren ga ik rond 24.00 uur het trapje weer af naar boord en de kooi, om morgen opnieuw van zoveel schoons te genieten.
Het is inmiddels woensdag en de dag straalt mij weer tegemoet, ik was al te ver gevaren maar kon het niet laten enkele plaatjes te schieten van dit zo lieflijke dorpje:

Afbeelding

Afbeelding

en wie de hand aan de ploeg slaat, maar dit is geen ploeg dus kijk ik met weemoed achterom, het is verscheurend om dit stukje paradijs te verlaten:

Afbeelding

In het leven kan je ook weer niet te lang achterom kijken dus gaan we door naar de volgende episode.
In mijn hoofd zit een vaartocht voor van het jaar naar dit stukje op de kaart, maar er moet ook nog even geknipt en geschoren worden te Heukelum, al zou ik pas vrijdag het water uit gaan.
Dus nog werk zat voor de boeg, al wil ik rond Pinksteren vertrekken voor mijn wensreis:

Afbeelding

Toch zou het geen straf zijn om hier wat te vermeien:

Afbeelding

tot zover weer even, Groet Willem
Afbeelding
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Mooi daar hé.
Ik vaar de Linge minimaal 1X p/j.
we zijn een keer van Leerdam naar Geldermalsen en terug gefietst, héél mooie omgeving.
weliswaar pijn in de bips (kar met 2 hondjes achter de fiets). maar we zullen het vast en zeker weer een keer herhalen.
Het is daar gewoon lekker rustig en mooi.

Groet

Frans 8)

p.s. : ik lees de verhalen met genoegen :D
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
schipper-willem

We naderen de monding van de dode arm, de voormalige rivierloop van Aquoy:
Over bakboord zien we de veranderde vaarweg, alhoewel ik niet beter weet, de vaarweg richting Gellicum met kazemat:

Afbeelding

waarna we qua model een sierlijk tjalkje zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verder wilde ik er het zwijgen toe doen, maar je kan dan toch je hart weer ophalen bij deze Amsterdamse sleper, uit de zelfde woonstede als de Vrijbuiter:

Afbeelding

Afbeelding

Op naar het volgende blok, Willem
Afbeelding
Plaats reactie