Heee.. da's pas interessant!
Heb die link eens even bekeken en inderdaad, je kunt er alle vormen mee maken in aluminium.
Je zou een mal kunnen bouwen en dan heb je in één klap een romp.
Die werk je af met gelaste alu-spantjes. schotten, bankjes etc en je hebt een sterk en onderhoudsvrij bootje..
Zedoen daar ook ontwerp-werk zag ik al dus aan de hand van een voorbeeld zouden
ze daar een computergestuurde mal kunnen produceren.
Jammer dat zoiets nog buiten de financiele mogelijkheden valt, zeker als het een eenmalig project is.
Alleen wanneer je een serie kunt bouwen zou het haalbaar zijn schat ik zo in.
Neem dan een passend authentiek model en iedereen blij..
Bijboot ontwerpen
Moderators: sailor wim, frank
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Bijboot ontwerpen
enne.. hoe ging het nu allemaal verder?
Laat ik even een update geven van de laatste gebeurtenissen.
Afgelopen zomer al bijna een houten Auk gekocht maar die was zo verwaarloosd dat restauratie een vermogen zou gaan kosten.
Nee, ik ga voor onderhoudsvrij nu, genoeg ellende met dat hout gezien.
Neefje Joris, die met de twee rechterhanden bedoel ik, loopt stage bij een bekend constructiebedrijf en wat doen ze daar??
De stagelopers bouwen als een opleidingsproject een aluminium consoleboot van pakweg 5 meter.
Dus neefje Joris hing meteen aan de telefoon en zo is een contact ontstaan met de directeur ter plekke die heel geinteresseerd is in een volgend stageproject. Mijn project .. haha
Goed gesprek gehad en afspraken gemaakt over de haalbaarheid van een dergelijk project.
Alles kost geld en aluminium is nu niet direct het goedkooptse materiaal.
Bovendien moet voor een traditioneel uiterlijk de romp opgeruwd en geschilderd kunnen worden. Je mag geen aluminium zien.
Bij een historisch vaartuig hoort een historisch ogend bootje.
Ga nu eerst prijsvergelijkingen maken met in de handel gangbare bijbootjes in andere materialen.
De bouwtekeningen en bouwmallen van de Morbic 8 worden volgende week besteld.
Vervolgens gaan ze de zaak in 3D omzetten en aanpassen van houtbouw naar aluminium.
Welke aanpassingen zijn er nodig voor het gebruiksdoel??
Vervolgens wordt er een digitaal snijpakket van gemaakt.
In het najaar ga ik anderen zoeken die ook geinteresseerd zijn in een handig traditioneel bijbootje met volgende eigenschappen:
Licht van gewicht, je trekt hem zo het water uit op de luiken.
Stevig en onderhoudsvrij,
Groot draagvermogen om lading te vervoeren,
stabiel genoeg als werkbootje voor onderhoud van je eigen boot.
moet 2 kw aanhangmotortje aan kunnen.
onzinkbaar door luchtkastjes
moet goed roeien.
Het eerste exemplaar bouwen is duur door de aanloopkosten. Snijpakket ontwerpen, bouwmal bouwen etc.
Lukt het me om meer geinteresseerden te vinden, dan ziet het kostenplaatje er al beter uit.
Kortom, er zit beweging in het project.
= = = = = = =
Toevoeging
Hieronder een afbeelding van het bootje wat ik eerder op het oog had.
Zwaar onderkomen, alle naden staan open, planken gescheurd, kortom.. droefenis.

= = = = = = = = =
Hieronder een tekening van de Morbic8
Mooi gelijnd en waarschijnlijk makkelijker om te bouwen naar aluminium met minder gangen, vlakke bodem en twee schegjes

Laat ik even een update geven van de laatste gebeurtenissen.
Afgelopen zomer al bijna een houten Auk gekocht maar die was zo verwaarloosd dat restauratie een vermogen zou gaan kosten.
Nee, ik ga voor onderhoudsvrij nu, genoeg ellende met dat hout gezien.
Neefje Joris, die met de twee rechterhanden bedoel ik, loopt stage bij een bekend constructiebedrijf en wat doen ze daar??
De stagelopers bouwen als een opleidingsproject een aluminium consoleboot van pakweg 5 meter.
Dus neefje Joris hing meteen aan de telefoon en zo is een contact ontstaan met de directeur ter plekke die heel geinteresseerd is in een volgend stageproject. Mijn project .. haha
Goed gesprek gehad en afspraken gemaakt over de haalbaarheid van een dergelijk project.
Alles kost geld en aluminium is nu niet direct het goedkooptse materiaal.
Bovendien moet voor een traditioneel uiterlijk de romp opgeruwd en geschilderd kunnen worden. Je mag geen aluminium zien.
Bij een historisch vaartuig hoort een historisch ogend bootje.
Ga nu eerst prijsvergelijkingen maken met in de handel gangbare bijbootjes in andere materialen.
De bouwtekeningen en bouwmallen van de Morbic 8 worden volgende week besteld.
Vervolgens gaan ze de zaak in 3D omzetten en aanpassen van houtbouw naar aluminium.
Welke aanpassingen zijn er nodig voor het gebruiksdoel??
Vervolgens wordt er een digitaal snijpakket van gemaakt.
In het najaar ga ik anderen zoeken die ook geinteresseerd zijn in een handig traditioneel bijbootje met volgende eigenschappen:
Licht van gewicht, je trekt hem zo het water uit op de luiken.
Stevig en onderhoudsvrij,
Groot draagvermogen om lading te vervoeren,
stabiel genoeg als werkbootje voor onderhoud van je eigen boot.
moet 2 kw aanhangmotortje aan kunnen.
onzinkbaar door luchtkastjes
moet goed roeien.
Het eerste exemplaar bouwen is duur door de aanloopkosten. Snijpakket ontwerpen, bouwmal bouwen etc.
Lukt het me om meer geinteresseerden te vinden, dan ziet het kostenplaatje er al beter uit.
Kortom, er zit beweging in het project.
= = = = = = =
Toevoeging
Hieronder een afbeelding van het bootje wat ik eerder op het oog had.
Zwaar onderkomen, alle naden staan open, planken gescheurd, kortom.. droefenis.

= = = = = = = = =
Hieronder een tekening van de Morbic8
Mooi gelijnd en waarschijnlijk makkelijker om te bouwen naar aluminium met minder gangen, vlakke bodem en twee schegjes

gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

Re: Bijboot ontwerpen
Frank,
Beschrijving is welkom - ik bied ruimte aan in een bekend blad met vergrijzende lezers, die een bijboot straks niet meer kunnen missen.
Beschrijving is welkom - ik bied ruimte aan in een bekend blad met vergrijzende lezers, die een bijboot straks niet meer kunnen missen.
till next time
MdeBoer
MdeBoer
-
- Contacteer: