België

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paure nesci

België

Bericht door paure nesci »

Tsja , als frankrijk niet te bevaren is i.v.m. watergebrek, zou België een aardig alternatief zijn.
Maar hoe daar te komen?
Sluis panheel is gestremd en sluis 13 bij Someren ook ( tot 1 juni )
We wilden n week eerder op pad....
Dan over Antwerpen ? Is de Schelde n beetje te doen en hoe zit het nou met dat verplichte A.I.S ?
En de regeltjes, noodfakkels ??? We zijn 10 meter en varen niet op zee....marifoon hebben we en zo'n I.C.P. ook.....
Iemand nuttige info ?
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
sailor wim

Re: België

Bericht door sailor wim »

Hoi Do,
De Maas af, bij Oosterhout naar binnen dan naar het Mark Dintel kanaal.
Bij Dintelsas naar Tholen en daar naar de Oosterschelde via de Bergsediepsluis waar Karel nog is sluiswachter is geweest.
Dan naar Hansweert en over steken naar het kanaal Terneuzen Gent puff puff.
En dat allemaal om Antwerpen te vermijden.
Vroeger was melden bij de Noordkasteelbrug met je FD nummer op het Rijn Schelde kanaal voldoende maar nu is AIS verplicht.
Ik doe het allemaal uit mijn hoofd want geen waterkaart hier.
Groetjes Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Do,

Of maas op, naar maastricht, via de bosscheveld sluis naar zuid willemsvaart. En door naar kanaal bocholt herentals. Kan je antwerpen mijden en geen heel groot water met druk verkeer. Wel even kijken of de bosscherveldsluis draait! Staat mij bij dat daar ook iets mee is.

Geen ais nodig en vergeet niet langs mechelen te gaan, volgens mij was dit ook wel een favoriet plekje van wim.
Ancora Imparo
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Do en Ruud,
Ik scheef eerder dat ik geen waterkaart hier heb, ik heb wel gedacht aan sluis Herentals wat een sluis is met een knap verval. Daarna ben je op het Albertkanaal en ga je richting Sluis Viersel roep die optijd aan en blijf op het kanaal wachten want de zuiging voor de sluis breekt je lijnen.
Ik voer gelijk door naar Lier , mocht je dat besluiten doe dan Eddy en Christel de groeten svp.
Ik fietste van daar naar sluis Duffel voor getijde informatie.
De Rupel heeft een groot verval en de sluis heeft daarom aangepaste schut tijden.
Om naar Mechelen te gaan roep je ook optijd de Zennegatsluis aan en blijf wachten op de Rupel vanwege de beroepsvaart en de stroming.
Tja kan je nog na Mechelen nog naar Leuven twee magnifieke steden om te bezoeken. Ertussen is de dierentuin Plankendael een bezoekje waard.
Ik was er graag in September vanwege de open monumenten dagen. Ik was in die tijd van het VPF en de VVBHV die heeft in de Leuvense vaart ligplaatsen voorbij de rij woonschepen en ik denk dat jij er wel mag afmeren in de buurt van de sleepboot Kobbe.
De eigenaar van de Kobbe is forumlid Robin die de doorvaart van Antwerpen begeleid.
De nieuwe eigenaar van de IJtunnel woont op de Zennegat sluis een pracht plekje daar.
Tot zover maar weer.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Do,

Even googlen, sluis 13 is weer open, stremming is opgeheven per vandaag. Reparatie viel mee. Geeft weer mogelijkheden. Is duitsland helemaal van de baan?
Ancora Imparo
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Helaas is de situatie in Belgie ook niet rooskleurig.

Bericht wat Wim heeft gezien met verzoek om hier te plaatsen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/21 ... -verzilti/
Groeten,

Richard

mijn boot
paure nesci

Jup, sluis 13 Someren draait weer ( en Grave ook weer )
Dus we gaan via Maxima.
En ja, Duitsland voorlopig van de baan, te weinig tijd om de omleiding in France te varen, bovendien gaat die route ook al steeds moeizamer....
Dus Vlaanderen, we zien wel hoe ver we komen.
Maandag trossen los !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Veel plezier en behouden vaart!
Groeten,

Richard

mijn boot
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Do,

Veel plzier gaat goed komen, wat wordt globaal de route?
Ancora Imparo
paure nesci

De maas afzakken , bij den bosch het maxima op, door naar Weert, dan de grens over.
Zo veel mogelijk "klein water" varen, Gent-Brugge- misschien Ieper, geen strak omlijnd plan. Wellicht terug via Brussel en t hellend vlak, Sambre- Maas ofzoiets.
We zien t wel.
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Do

Klein water ik mis de dender nog en kanaal langs turnhout. Voor de rest mooie route veel plezier en mooi weer toegewenst!
Ancora Imparo
Plaats reactie