Rijsdijk keerkoppeling
Moderators: sailor wim, frank
Rijsdijk keerkoppeling
Afgelopen week brak bij bedieningshendel van mijn rijsdijk ok3 af. Het gietijzer wat aan de as van de koppeling zit was door midden.
De motor sloeg vervolgens af. Nu heb ik de hendel laten lassen en en terug opgezet. Maar de stand klopt totaal niet meer. Wat eerst neutraal was is nu bijna vooruit.
In zijn vooruit schakelen gaat wel goed, maar zijn achteruit krijg ik hem niet meer in. Als ik de hendel achteruit duw, gaat de schroef wel draaien maar bij blijft er niet in staan.
Is dit ergens bij te stellen?
De motor sloeg vervolgens af. Nu heb ik de hendel laten lassen en en terug opgezet. Maar de stand klopt totaal niet meer. Wat eerst neutraal was is nu bijna vooruit.
In zijn vooruit schakelen gaat wel goed, maar zijn achteruit krijg ik hem niet meer in. Als ik de hendel achteruit duw, gaat de schroef wel draaien maar bij blijft er niet in staan.
Is dit ergens bij te stellen?
Re: Rijsdijk keerkoppeling
een rijsdijk is redelijk makkelijk te stellen. de achteruit is makkelijk want dat kan met de stelschroef van de remband. die zit aan de zijkant van de keerkoppeling. voor het afstellen van de vooruit moet de deksel open. als je tussen de aanduwlepels naar de as kijkt zie je op de as een gegroefde ring. hiermee kan je de vooruit strakker of losser zetten. hij wordt op de plaatsgehouden door een veerbelast kogeltje. het is gewoon een kwestie van proberen maar het is belangrijk dat je de handel in zijn werk moet voelen klikken,
succes
succes
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Rijsdijk keerkoppeling
Bedankt! Word de remband bediend door een soort hevel die ook aan de koppelstang zit. Als ik achteruit schakel drukt de hevel een palletje in op de koppeling.
Is het dan zo, hoe eerder het palletje ingedrukt, hoe sneller de koppeling zijn achteruit pakt?
Is het dan zo, hoe eerder het palletje ingedrukt, hoe sneller de koppeling zijn achteruit pakt?
Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bij deze een foto, weet niet of die groot genoeg is om het te zien, ik bedoel de rode hevel.
Re: Rijsdijk keerkoppeling
die hevel drukt inderdaad de remband aan. door die remband gaat het planetenhuis vaststaan en draait de as achteruit.
als je die pal vaster of losser zet stel je de achteruit
als je die pal vaster of losser zet stel je de achteruit
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Rijsdijk keerkoppeling
Oke, gaan we dat proberen!
Kan er nog iets in de koppeling zelf kapot zijn gegaan door het afbreken van de hendel?
Kan er nog iets in de koppeling zelf kapot zijn gegaan door het afbreken van de hendel?
Re: Rijsdijk keerkoppeling
volgens mij niet. als de schakelas maar heel is!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo 07 mar 2012 21:44
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: Rijsdijk keerkoppeling
ik denk het ook niet.martenTDI schreef:Oke, gaan we dat proberen!
Kan er nog iets in de koppeling zelf kapot zijn gegaan door het afbreken van de hendel?
het afslaan van de motor is denk gekomen omdat de remband in aangrijping bleef staan, als je dan de vooruit in schakeld rem je de motor af tot stop (je in en uitgang staan dan vast!
gebeurd vaak bij velvet hydro koppelingen , als men verkeerde olie gebruikt brand de remband voor de trommel (achteruit)vast , schakel je dan naar vooruit valt de motor stil.

Voor alles is een oplossing!
Re: Rijsdijk keerkoppeling
Bedankt mannen!
Het was idd een kwestie van de achteruit goed afstellen. Na enig zoeken de juiste afstelling gevonden en alles draait weer als vanouds!
Het was idd een kwestie van de achteruit goed afstellen. Na enig zoeken de juiste afstelling gevonden en alles draait weer als vanouds!