Rijsdijk keerkoppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
martenTDI

Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door martenTDI »

Afgelopen week brak bij bedieningshendel van mijn rijsdijk ok3 af. Het gietijzer wat aan de as van de koppeling zit was door midden.
De motor sloeg vervolgens af. Nu heb ik de hendel laten lassen en en terug opgezet. Maar de stand klopt totaal niet meer. Wat eerst neutraal was is nu bijna vooruit.
In zijn vooruit schakelen gaat wel goed, maar zijn achteruit krijg ik hem niet meer in. Als ik de hendel achteruit duw, gaat de schroef wel draaien maar bij blijft er niet in staan.
Is dit ergens bij te stellen?
meester
Contacteer:

Re: Rijsdijk keerkoppeling

Bericht door meester »

een rijsdijk is redelijk makkelijk te stellen. de achteruit is makkelijk want dat kan met de stelschroef van de remband. die zit aan de zijkant van de keerkoppeling. voor het afstellen van de vooruit moet de deksel open. als je tussen de aanduwlepels naar de as kijkt zie je op de as een gegroefde ring. hiermee kan je de vooruit strakker of losser zetten. hij wordt op de plaatsgehouden door een veerbelast kogeltje. het is gewoon een kwestie van proberen maar het is belangrijk dat je de handel in zijn werk moet voelen klikken,
succes
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
martenTDI

Bericht door martenTDI »

Bedankt! Word de remband bediend door een soort hevel die ook aan de koppelstang zit. Als ik achteruit schakel drukt de hevel een palletje in op de koppeling.
Is het dan zo, hoe eerder het palletje ingedrukt, hoe sneller de koppeling zijn achteruit pakt?
martenTDI

Bericht door martenTDI »

Afbeelding
Bij deze een foto, weet niet of die groot genoeg is om het te zien, ik bedoel de rode hevel.
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

die hevel drukt inderdaad de remband aan. door die remband gaat het planetenhuis vaststaan en draait de as achteruit.
als je die pal vaster of losser zet stel je de achteruit
martenTDI

Bericht door martenTDI »

Oke, gaan we dat proberen!
Kan er nog iets in de koppeling zelf kapot zijn gegaan door het afbreken van de hendel?
meester
Contacteer:

Bericht door meester »

volgens mij niet. als de schakelas maar heel is!
VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine »

martenTDI schreef:Oke, gaan we dat proberen!
Kan er nog iets in de koppeling zelf kapot zijn gegaan door het afbreken van de hendel?
ik denk het ook niet.
het afslaan van de motor is denk gekomen omdat de remband in aangrijping bleef staan, als je dan de vooruit in schakeld rem je de motor af tot stop (je in en uitgang staan dan vast!

gebeurd vaak bij velvet hydro koppelingen , als men verkeerde olie gebruikt brand de remband voor de trommel (achteruit)vast , schakel je dan naar vooruit valt de motor stil. :wink:
Voor alles is een oplossing!
martenTDI

Bericht door martenTDI »

Bedankt mannen!
Het was idd een kwestie van de achteruit goed afstellen. Na enig zoeken de juiste afstelling gevonden en alles draait weer als vanouds!
Plaats reactie