paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Waarde forumgenoten,
Ik ben op het punt aangekomen met het aansluiten van mijn motorblok van koeling en brandstof etc.
Nu loop ik tegen een paar vragen en zaken aan waarvan ik niet weet hoe het te doen uitgaande van de eigenlijke handleiding.
a) Op mijn vorige boot liep er vanaf mij diesel een retourleiding naar de brandfstoftank, Ik zie die enrgens voorbijkomen op de handleidingen.
Is dit noodzakelijk, adviseren of onnodig?
B) bij het instaleren van de uitlaatkoelwater ga je vanaf het blok naar de waterlock en dan naar de uitlaat.
Als je dan op tekeningen kijkt zie je dan men adviseert om tussen de uitgang waterlock en het uitlaatgat naar buiten, 10 cm te houden.
Die ruimte heb ik niet. Mijn bilge is daarvoor te ondiep. Ik kom bijna gelijk uit. Kan ik dit oplossen door enkel er een lus naar boven in te maken?
Ik ben op het punt aangekomen met het aansluiten van mijn motorblok van koeling en brandstof etc.
Nu loop ik tegen een paar vragen en zaken aan waarvan ik niet weet hoe het te doen uitgaande van de eigenlijke handleiding.
a) Op mijn vorige boot liep er vanaf mij diesel een retourleiding naar de brandfstoftank, Ik zie die enrgens voorbijkomen op de handleidingen.
Is dit noodzakelijk, adviseren of onnodig?
B) bij het instaleren van de uitlaatkoelwater ga je vanaf het blok naar de waterlock en dan naar de uitlaat.
Als je dan op tekeningen kijkt zie je dan men adviseert om tussen de uitgang waterlock en het uitlaatgat naar buiten, 10 cm te houden.
Die ruimte heb ik niet. Mijn bilge is daarvoor te ondiep. Ik kom bijna gelijk uit. Kan ik dit oplossen door enkel er een lus naar boven in te maken?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- FransvanNispen
- Berichten: 560
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012 15:55
- Locatie: Geertruidenberg
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Punt a: 100% zeker, dat er een brandstofretourleiding op (hoort) zit.
Punt B: weet ik niet, maar een ADVIES is niet bindend., de rede waarom dit beter maar niet hoogstnoodzakelijk zou zijn, kan een motorenman je denk ik wel vertellen.
Terug op punt a: handleiding nogmaals lezen, goed op de motor kijken, evt om niet in verwarring te komen aantekeningen (nrs) op de motor zetten.
Succes
Frans
Punt B: weet ik niet, maar een ADVIES is niet bindend., de rede waarom dit beter maar niet hoogstnoodzakelijk zou zijn, kan een motorenman je denk ik wel vertellen.
Terug op punt a: handleiding nogmaals lezen, goed op de motor kijken, evt om niet in verwarring te komen aantekeningen (nrs) op de motor zetten.
Succes
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Etab ,ik zou geen lus(zwanenhals) maken bij de spiegel ,dan moet namelijk het uitlaat koel water eerst omhoog,als je dan de motor afzet loopt het koelwater terug de motor in.En wat de retourleiding van de brandstof betreft,die moet er volgens mij ook altijd aanzitten,want er komt meestal meer dieselbrandstof retour als wat de motor gebruikt.Ik hoop dat je er wat aan hebt.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Rene,
Maar voor het terugkeren zit de waterlock toch nog voor tussen?
Wat is anders het idee dat men altijd op een tekening eerst omhoog gaat bij de huiddoorvoer en dan naar buiten?
Voor mij geld de bovenste situatie. Alleen is de uitstroom op het motorblok gelijk aan de hoogte van de waterlock

Maar voor het terugkeren zit de waterlock toch nog voor tussen?
Wat is anders het idee dat men altijd op een tekening eerst omhoog gaat bij de huiddoorvoer en dan naar buiten?
Voor mij geld de bovenste situatie. Alleen is de uitstroom op het motorblok gelijk aan de hoogte van de waterlock

met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Etab,volgens mij als je zegt dat de waterlock even hoog zit als de uitlaat van de motor en dan de zwanenhals nog hoger bij de spiegel, dan loopt het water terug in de motor(communicerende vaten).Denkbeeldig gaat het water als het ware waterpas staan.Wat die zwanenhals bij de spiegel betreft,die is er voor dat oplopend water van buitenaf niet via de uitgang van de uitlaat in de spiegel naar binnen komt.Ik ben geen boot monteur dus ik zou best iets mis kunnen hebben ,maar het is naar mijn beste weten.Als er ergens tussen de waterlock en de motor een terugslagklep zit kan het water niet terug de motor in ,maar volgens mij is dat niet zo.Sorry voor mijn late reactie Gr René(De Stoere).
Klaver vier
- Marie Christina
- Berichten: 5020
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Ik vond dit plaatje. Komt van Google en naar schijnt van Vaartips van Vetuscatalogus.

Heb je hier wat aan?
Enne, water loopt niet terug de motor in, hoor.
Daar is de Waterlock voor.


Heb je hier wat aan?
Enne, water loopt niet terug de motor in, hoor.
Daar is de Waterlock voor.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za 08 jun 2013 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Mariw ik krijg dat plaatje niet geopend?
En de uitstroom van mijn peugeot zit al op de helft van het blok. Dus al vanzichzelf heel laag.
En de uitstroom van mijn peugeot zit al op de helft van het blok. Dus al vanzichzelf heel laag.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- Marie Christina
- Berichten: 5020
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Da's apart. Ik heb de foto zien staan na het plaatsen. Ik zie hem nu ook niet meer. Even kijken wat ik kan doen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
- Berichten: 5020
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Heb je op je mobiel gekeken?
Want dan zie ik de foto ook niet.
Op de laptop wel.
Want dan zie ik de foto ook niet.
Op de laptop wel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Ik zie 'm ook niet
(vanaf laptop, Ubuntu met Firefox)
(vanaf laptop, Ubuntu met Firefox)
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Marie Christina
- Berichten: 5020
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Nu met een andere link:

Als ik op voorbeeld klik zie ik hem.
Dusss.....
Komt van Google en naar schijnt van Vaartips van Vetuscatalogus.

Als ik op voorbeeld klik zie ik hem.
Dusss.....
Komt van Google en naar schijnt van Vaartips van Vetuscatalogus.

Laatst gewijzigd door Marie Christina op za 08 jun 2013 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Graag met link- en bronvermelding. Het aangepaste plaatje komt van vaartips en heeft daar keurig als bronvermelding "Vetuscatalogus 2005".Marie Christina schreef:Nu met een andere link:
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
- Marie Christina
- Berichten: 5020
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Waarvan akte en aangepast.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Loopt het water nu bij een waterlock die net zo hoog gemonteerd zit als de uitlaat van het motorblok nu terug in de motor of niet?Gr René.
Klaver vier
- Marie Christina
- Berichten: 5020
- Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
- Locatie: Noord Drenthe
Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok
Ik heb zelf een droge uitlaat, maar dat ding heet een waterlock. Waterslot, dus. Een slot houdt iets tegen. Dieven, of in dit geval, water. Zou hij water doorlaten, zou hij es niet tussen hoeven zitten. Of redeneer ik nu heel gek?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)