Controle-lampjes navigatieverlichting
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Controle-lampjes navigatieverlichting
Ooit heb eens ergens een schemaatje gezien waarmee eenvoudig (d.w.z. zonder extra draden naar de lamp te trekken) een controle-ledje voor iedere navigatielamp kan worden aangebracht. Ik heb me suf-gegoogled, maar kom het niet meer tegen.
Simpelweg in serie setten lukt natuurlijk niet, dan moet er teveel stroom door het ledje. Parallel met de lamp ook niet, dan blijft de led aan als de lamp stuk is. Mijn kennis van electra m.b.t. diodes en weerstanden is vrij basaal: ik kan met een weerstand en een stroom nog net een voltage berekenen, en ik weet dat een diode stroom in 1 richting doorlaat, maar dan houdt het wel op. Hier kom ik dus niet uit.
Ik meen zelfs dat het controle-ledje pas aanging als de lamp stuk zou gaan, maar dat weet ik niet zeker. Of het ledje nu aan of uitgaat bij storing vind ik niet zo belangrijk: het gaat erom dat een defect wordt gesignaleerd op de lessenaar!
Weet iemand hier zoiets (te vinden)?
Groet, Carel-Jan
Simpelweg in serie setten lukt natuurlijk niet, dan moet er teveel stroom door het ledje. Parallel met de lamp ook niet, dan blijft de led aan als de lamp stuk is. Mijn kennis van electra m.b.t. diodes en weerstanden is vrij basaal: ik kan met een weerstand en een stroom nog net een voltage berekenen, en ik weet dat een diode stroom in 1 richting doorlaat, maar dan houdt het wel op. Hier kom ik dus niet uit.
Ik meen zelfs dat het controle-ledje pas aanging als de lamp stuk zou gaan, maar dat weet ik niet zeker. Of het ledje nu aan of uitgaat bij storing vind ik niet zo belangrijk: het gaat erom dat een defect wordt gesignaleerd op de lessenaar!
Weet iemand hier zoiets (te vinden)?
Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Hallo Carel-Jan
Bijgaand zefbedacht schakelingetje gebruik ik al zo'n 15 jaar.
Werkt perfect.
Het LEDje brandt alleen als er stroom loopt dus als de navigatielamp daadwerkelijk brandt.
Ik gebruik het op 24 V, voor 12 V moet je de voorweerstand van de LED misschien verkleinen, verder maakt het niet uit.

Bijgaand zefbedacht schakelingetje gebruik ik al zo'n 15 jaar.
Werkt perfect.
Het LEDje brandt alleen als er stroom loopt dus als de navigatielamp daadwerkelijk brandt.
Ik gebruik het op 24 V, voor 12 V moet je de voorweerstand van de LED misschien verkleinen, verder maakt het niet uit.

- Richard van den Berg
- Berichten: 698
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:08
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
- Richard van den Berg
- Berichten: 698
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:08
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Nog wat opmerkingen:
Eigenlijk is dan het bovenste schema met een zekering het beste:
als er een kortsluiting is dan brandt het controlelampje ook niet,
bij het onderste schema wel.
- Het bovenste schema is nog beter als er een zekering in zit die de diode beschermd.
Is er een kortsluiting na de diode, dan kan de diode ploffen.
En wat er met de rest van de schakeling gebeurt?
- Dat is het voordeel van het onderste schema als R1 afgestemd is op
de lampstroom dat de transistor meteen als stroombegrenzer fungeert.
Eigenlijk is dan het bovenste schema met een zekering het beste:
als er een kortsluiting is dan brandt het controlelampje ook niet,
bij het onderste schema wel.
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Dank jullie wel, Richard-kwadraat.
Die zekering zit er bij mij sowieso in: ik heb de voedingsleiding naar iedere navigatielamp afzonderlijk gezekerd, ik meen met 5A, de kleinste steekzekeringen die er in mijn setje zaten. Bij kabel van 2,5 kwadraat lijkt me dat ook veilig genoeg. Mijn boordnet is 24V. Die zekeringen vond ik wel handig: bij een kortsluiting hoef ik dan niet zo lang te zoeken om welke draad het gaat. Ik ben altijd redelijk kwistig met zekeringen: een leiding naar de woning is bijv. met 20-25A gezekerd en komt daar opnieuw in een zekeringenhouder uit, met weer per verbruiker een eigen zekering, op maat van de verbruiker gekozen.
Nu heb ik weer twee nieuwe vragen:
1. Het lijkt me genoeg als ik de schakeling na de betreffende zekering opneem, dan lijkt me een aparte zekering voor de diode niet meer nodig, toch?
2. Op wat voor print bouwen jullie zoiets?
Ik kan best componenten op printjes solderen, dat heb ik wel eens gedaan met een bouwpakketje. Ik heb ook ooit eens ergens een mooi overcompleet, want door moderner vervangen, Weller station 'gratis gekocht'. Nu zie ik allerlei soorten experimenteerprintjes bij Conrad: stroken, eilandjes etc. Daarmee heb ik nog nooit gewerkt. Wat is het handigst? Stroken of eilandjes? En dan: zeven losse printjes (4x navigatielichten, ankerlicht, 2x havenlicht), of alles bijelkaar bouwen en een kabelbundeltje naar de lessenaar leggen? Ik kan me zelfs voorslellen dat je zoiets met maar een paar losse componenten aan elkaar soldeert, en in een stukje 3/8 pijp stopt dat je dichtkit, om het zwevend in een kabel op te nemen. Bij Conrad zag ik ook 24V leds, met klaarblijkellijk ingebouwde voorschakelweerstand. Dan hoeft er alleen maar een transistor (RvdB), of een transistor, een weerstand en een diode (RFG) te worden gemonteerd. De variant met de 2N3773 wordt dan wel heel erg aantrekkelijk, en heeft dan eigenlijk geen printje meer nodig. Of ben ik nu wel heel onprofessioneel aan het knutselen.......
Groet, Carel-Jan
Die zekering zit er bij mij sowieso in: ik heb de voedingsleiding naar iedere navigatielamp afzonderlijk gezekerd, ik meen met 5A, de kleinste steekzekeringen die er in mijn setje zaten. Bij kabel van 2,5 kwadraat lijkt me dat ook veilig genoeg. Mijn boordnet is 24V. Die zekeringen vond ik wel handig: bij een kortsluiting hoef ik dan niet zo lang te zoeken om welke draad het gaat. Ik ben altijd redelijk kwistig met zekeringen: een leiding naar de woning is bijv. met 20-25A gezekerd en komt daar opnieuw in een zekeringenhouder uit, met weer per verbruiker een eigen zekering, op maat van de verbruiker gekozen.
Nu heb ik weer twee nieuwe vragen:
1. Het lijkt me genoeg als ik de schakeling na de betreffende zekering opneem, dan lijkt me een aparte zekering voor de diode niet meer nodig, toch?
2. Op wat voor print bouwen jullie zoiets?
Ik kan best componenten op printjes solderen, dat heb ik wel eens gedaan met een bouwpakketje. Ik heb ook ooit eens ergens een mooi overcompleet, want door moderner vervangen, Weller station 'gratis gekocht'. Nu zie ik allerlei soorten experimenteerprintjes bij Conrad: stroken, eilandjes etc. Daarmee heb ik nog nooit gewerkt. Wat is het handigst? Stroken of eilandjes? En dan: zeven losse printjes (4x navigatielichten, ankerlicht, 2x havenlicht), of alles bijelkaar bouwen en een kabelbundeltje naar de lessenaar leggen? Ik kan me zelfs voorslellen dat je zoiets met maar een paar losse componenten aan elkaar soldeert, en in een stukje 3/8 pijp stopt dat je dichtkit, om het zwevend in een kabel op te nemen. Bij Conrad zag ik ook 24V leds, met klaarblijkellijk ingebouwde voorschakelweerstand. Dan hoeft er alleen maar een transistor (RvdB), of een transistor, een weerstand en een diode (RFG) te worden gemonteerd. De variant met de 2N3773 wordt dan wel heel erg aantrekkelijk, en heeft dan eigenlijk geen printje meer nodig. Of ben ik nu wel heel onprofessioneel aan het knutselen.......
Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Ik heb zelf elke lamp met 2A gezekerd. Voor of na de schakeling maakt m.i. niet zo veel uit. De diode hoef je dan niet apart te zekeren.
De 1N5404 kan 3A hebben dus je kunt beter een zwaardere diode nemen (5 of 6A) of lichter zekeren.
Als je de variant met de 2N3773 gebruikt moet je de uitgangsstroom (de stroom, die door de lamp gaat) instellen met de basisstroom van de transistor. De grootte van die basisstroom bepaal je met R1. Ik weet niet of de ingebouwde voorweerstand van zo'n 24V LEDlampje de juiste basisstroom oplevert, maar dat zou je kunnen experimenteren.
Ikzelf gebruik altijd experimenteerprintjes met doorlopende koperbanen, die kun je waar nodig met een mesje of een boortje t.p.v. een gaatje onderbreken. Werkt heel prettig.
Op de print zit een klemmenstrook en via een veel-aderige soepele kabel is het geheel op klemmen op het schakelbord aangesloten.
Ik heb de schakelaars en LEDjes in een schematische weergave van de boot geplaatst zodat je het seinbeeld kunt zien.
De witte lijnen en teksten zijn in het donker rood verlicht.
De foto heb ik net in het donker met mijn telefoon gemaakt dus de kwaliteit is niet zo best, maar het geeft wel een indruk.

De 1N5404 kan 3A hebben dus je kunt beter een zwaardere diode nemen (5 of 6A) of lichter zekeren.
Als je de variant met de 2N3773 gebruikt moet je de uitgangsstroom (de stroom, die door de lamp gaat) instellen met de basisstroom van de transistor. De grootte van die basisstroom bepaal je met R1. Ik weet niet of de ingebouwde voorweerstand van zo'n 24V LEDlampje de juiste basisstroom oplevert, maar dat zou je kunnen experimenteren.
Ikzelf gebruik altijd experimenteerprintjes met doorlopende koperbanen, die kun je waar nodig met een mesje of een boortje t.p.v. een gaatje onderbreken. Werkt heel prettig.
Op de print zit een klemmenstrook en via een veel-aderige soepele kabel is het geheel op klemmen op het schakelbord aangesloten.
Ik heb de schakelaars en LEDjes in een schematische weergave van de boot geplaatst zodat je het seinbeeld kunt zien.
De witte lijnen en teksten zijn in het donker rood verlicht.
De foto heb ik net in het donker met mijn telefoon gemaakt dus de kwaliteit is niet zo best, maar het geeft wel een indruk.

- Richard van den Berg
- Berichten: 698
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:08
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Bij de diode variant is het belangrijk dat deze niet kan ploffencareljan schreef: 1. Het lijkt me genoeg als ik de schakeling na de betreffende zekering opneem, dan lijkt me een aparte zekering voor de diode niet meer nodig, toch?
Heb ik nog nooit gedaan2. Op wat voor print bouwen jullie zoiets?

Op 1 of meerdere printplaten is denk ik een ruimtekwestie.
De 2N3773's netjes op een rijtje op iets hittebestendigs geschroefd enDe variant met de 2N3773 wordt dan wel heel erg aantrekkelijk, en heeft dan eigenlijk geen printje meer nodig. Of ben ik nu wel heel onprofessioneel aan het knutselen.......
LEDs en schakelaars (of in een) in een paneel geschroefd en het is toch superprofesioneel

careljan mag ik je heel hartelijk voor je vraag bedanken

Waarom zul je denken. Mijn bootje wil ik met een touchdisplay van B & R uitrusten
en bedacht me net de lampcontrole met een fotocoupler te maken zodat ik
er een alarm aan kan koppelen. Wordt allemaal t.z.t. vervolgd.
leds is leuk en modern, met een gloeilampje kun je gewoon in serie schakelen...
leuk dashboardje met leds ?

inkjet frontplaatfolie van conrad, afgewerkt met transparant kaftfolie zodat het ook schoon te maken is zonder de letters weg te slijten
het icoon stelt de motorsailor voor waar het in is gebouwd
de leds heb ik aangesloten op de voeding daar, dus geen lamp stuk melding, alarm leds via een relais contact laten lopen.
leuk dashboardje met leds ?

inkjet frontplaatfolie van conrad, afgewerkt met transparant kaftfolie zodat het ook schoon te maken is zonder de letters weg te slijten
het icoon stelt de motorsailor voor waar het in is gebouwd
de leds heb ik aangesloten op de voeding daar, dus geen lamp stuk melding, alarm leds via een relais contact laten lopen.
As it net sîlen wol moat man lavearje !