koppelen motor met As
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: koppelen motor met As
Nee hoor links onder in het bronzen stuk zit het lager en de afdichting zit in het zwevende deel.
Schroefas in dit geval 3x gelagerd water gesmeerd.
Goed voor 160 pk.
Gr Louis
Schroefas in dit geval 3x gelagerd water gesmeerd.
Goed voor 160 pk.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: koppelen motor met As
En zo gaat het verder,hulpstukken op maat.

Juiste hoek instellen,snijpunt in de midden.

En de homokineet er tussen.

Gr Louis

Juiste hoek instellen,snijpunt in de midden.

En de homokineet er tussen.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
Re: koppelen motor met As
vakwerk.
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
- Locatie: Hilversum
- frank
- Site Admin
- Berichten: 783
- Lid geworden op: zo 11 nov 2007 21:18
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: koppelen motor met As
Waaauw...!
In één klap weer zoveel geleerd van deze cursus dat het dure abo van Scheepspraet meteen terugverdiend is
Wat een uitgekiende instrumenten gebruik je voor de uitlijning, had ik nog nooit gezien of bedacht..
In één klap weer zoveel geleerd van deze cursus dat het dure abo van Scheepspraet meteen terugverdiend is

Wat een uitgekiende instrumenten gebruik je voor de uitlijning, had ik nog nooit gezien of bedacht..
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

Re: koppelen motor met As
Louis
Dit is een 10 waard,zonder meer.
Maar ik denk dat je hier op dit forum toch ook wel moet vertellen wat de gevolgen zijn als het snijpunt niet in het midden zit.
En als de hoek wat meer of minder is.
De gemiddelde forum lezer word nu misschien wel bang om zelf iets te doen,als hij deze (pefecte)methode ziet.
En dat is de bedoeling niet(of kom ik nu aan je brood
)
De homokineet is juist een pracht onderdeel voor onze boot.
gr Paul
Dit is een 10 waard,zonder meer.
Maar ik denk dat je hier op dit forum toch ook wel moet vertellen wat de gevolgen zijn als het snijpunt niet in het midden zit.
En als de hoek wat meer of minder is.
De gemiddelde forum lezer word nu misschien wel bang om zelf iets te doen,als hij deze (pefecte)methode ziet.
En dat is de bedoeling niet(of kom ik nu aan je brood


De homokineet is juist een pracht onderdeel voor onze boot.
gr Paul
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: koppelen motor met As
Paul die 10 is aangenomen en doorgegeven aan mijn collega's.paul schreef:Louis
Dit is een 10 waard,zonder meer.
Maar ik denk dat je hier op dit forum toch ook wel moet vertellen wat de gevolgen zijn als het snijpunt niet in het midden zit.
En als de hoek wat meer of minder is.
De gemiddelde forum lezer word nu misschien wel bang om zelf iets te doen,als hij deze (pefecte)methode ziet.
En dat is de bedoeling niet(of kom ik nu aan je brood![]()
)
De homokineet is juist een pracht onderdeel voor onze boot.
gr Paul
De reden van deze aanpak ligt voor een deel bij pytondrive.
Daar staat duidelijk beschreven hoe het moet ,wat je mag en niet mag, en als je er iets van af wijkt ben je de garantie kwijt.
Die homokineet zelf is eigenlijk beresterk en we hebben er al gezien die een vreselijke hoek maakten en niet kapot gingen.
Maar dat zie je vaker dat dingen heel blijven die extreem belast worden en waar je het niet verwacht gaat het stuk.
Heeft iets met de wet van Murphy te maken denk ik.
Veel van onze schepen zijn klassen A dat is oceaan going en dan moet het wel betrouwbaar zijn.
Door deze schepen is de lat duidelijk hoger gelegd en als je dat gewent bent en de passende hulpstukken zijn er gaat het bij elk schip zo.
Komt er kort op neer,alle extra aandacht die je er aangeeft tijdens de inbouw, word uitbetaald in extra draaiuren.
Stel dat je zoiets wil inbouwen en de machinekamer is nu leeg,dan kost het hooguit een dag extra om alles uit te lijnen.
Doe je dat niet en je komt er later achter dan staat er een motor in de weg,en is er waarschijnlijk al iets stuk.
Nu moet je in een vol hok iets gaan verbouwen en uitlijnen.
En dan komt de bekende uitspraak ( Had ik maar.)
Haastige spoed is zelden goed en dat geld ook voor de hobby watersporter.
Neem de tijd voor dat kleine beetje extra aandacht en je vaart een probleemloze zomer.
Hij hoeft niet zo perfect te staan als bij ons maar probeer er bij in de buurt te komen.
Ik ben echt niet bang dat je aan mijn brood komt want dan had ik hier helemaal niet op geantwoord.
We zitten hier op dit forum om ervaring te delen,en na 9 jaar binnenvaart,5 jaar machinefabriek op een scheepswerf ,en dan 22 jaar jachtbouw,dan valt er wel wat te delen .
Plus alle fouten die ik in die tijd gemaakt heb,want ook daar leer je van.
Om een lang verhaal kort te maken,zelf je motor plaatsen, neem er de tijd voor, en als er vragen zijn heb ik misschien wel een antwoord.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: koppelen motor met As
Inmiddels ben ik na de kou periode weer wat aan het rommelen aan de boot.
Ik heb van karton de vorm op maat van het motorblok gemaakt en deze gepast in de boot.
Ik moet voor de motorsteunen wel een klein beetje aanpassen maar dat is meer het werk dan moeilijk.
Maar ik kwam helaas wel iets anders tot de ontdekking.
Op mijn bulflex zitten de bouten 6.5 cm van elkaar. Op de keerkoppeling echter 8.
Zijn er aanpassingen voor te koop? De KK is een Hurth HBW 15-2d 947-20 07-4226
Het koppeling stukje is demonteerbaar heb ik gezien.
Ik heb van karton de vorm op maat van het motorblok gemaakt en deze gepast in de boot.
Ik moet voor de motorsteunen wel een klein beetje aanpassen maar dat is meer het werk dan moeilijk.
Maar ik kwam helaas wel iets anders tot de ontdekking.
Op mijn bulflex zitten de bouten 6.5 cm van elkaar. Op de keerkoppeling echter 8.
Zijn er aanpassingen voor te koop? De KK is een Hurth HBW 15-2d 947-20 07-4226
Het koppeling stukje is demonteerbaar heb ik gezien.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: koppelen motor met As
heb je daar een foto van.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: koppelen motor met As
Van de Flex of de aansluiting Hurth?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: koppelen motor met As
Misschien te laat maar heb je de oude keerkoppeling nog.
De flens die hierop zit kan je misschien gebruiken om een verloopflens te maken.
Word je inbouw lengte 2 tot 3 cm langer maar dat zal het probleem niet zijn.
En is er voor de bestaande bulflex geen passende flens in de handel.
Gr Louis
oja die foto's 2 is altijd duidelijker als 1.
De flens die hierop zit kan je misschien gebruiken om een verloopflens te maken.
Word je inbouw lengte 2 tot 3 cm langer maar dat zal het probleem niet zijn.
En is er voor de bestaande bulflex geen passende flens in de handel.
Gr Louis
oja die foto's 2 is altijd duidelijker als 1.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
Re: koppelen motor met As
nou misschien allebei, je zegt zoveel cm verschil maar we weten niet wat je bedoelt, als we dat wel weten hebben we misschien ook een oplossing.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: koppelen motor met As
Het gaat om de bevestigingsgaten van de bullflex aan de keerkoppeling.
Ga zo ff op pad om de foto's te maken.
EN helaas de oude is in zijn geheel verkocht.
Ga zo ff op pad om de foto's te maken.
EN helaas de oude is in zijn geheel verkocht.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za 31 dec 2011 20:17
- Locatie: Geertruidenberg
Re: koppelen motor met As
Neem even een rolmaat mee,kan mee op de foto.
zien we duidelijk de bedoeling.
Gr Louis
zien we duidelijk de bedoeling.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Berichten: 363
- Lid geworden op: do 22 dec 2011 21:22
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: koppelen motor met As
Ok hier een foto van de Hurth met cm

Die is dus 8.5 cm
De bullflex heb ik niet met cm moet er anders voor naar Uitgeest rijden.
Maar hier direct na verwijderen oude motor en die bouten zitten op 6.5 cm!

Probleem is dat ik bijna geen ruimte heb om er iets tussen te zetten.
En hier nog een uitdaging. Maar daar heb ik al een oplossing voor gekregen.


Die is dus 8.5 cm
De bullflex heb ik niet met cm moet er anders voor naar Uitgeest rijden.
Maar hier direct na verwijderen oude motor en die bouten zitten op 6.5 cm!

Probleem is dat ik bijna geen ruimte heb om er iets tussen te zetten.
En hier nog een uitdaging. Maar daar heb ik al een oplossing voor gekregen.

met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn