koppelen motor met As

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: koppelen motor met As

Bericht door Etab »

Ik heb helemaal geen plek voor een stuwlager.
De ruimte tussen as en keerkoppeling zal net genoeg zijn voor een homokineet.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
paul

Bericht door paul »

Alleen een homokineet gaat dus niet,dat zal je inmiddels wel begrepen hebben,deze kan geen kracht doorgeven in de lengte richting.
Een kruiskoppeling gaat wel maar heeft zoals je ook al gelezen heb nogal wat nadelen.
Blijft dus over de bestaande verbinding,of iets soortgelijks.
gr Paul
paul

Bericht door paul »

Ik heb eens een beetje op het internet zitten spitten,en ik denk dat de raad die louis je gaf gewoon de beste is.
Ook een kruiskoppeling kan in jou geval niet,ga maar eens zoeken bij de informatie over jou koppeling.
gr Paul
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Ik heb nog een kennisje achter de hand als het uitlijnen me in de problemen brengt,,,,

Dus toch de bestaande situatie behouden. Nou ja scheelt wel weer een beetje extra werk.

Vandaag de asbest delen verwijdert, Beetje benauwd klusje als je je hoofd inpakt tegen die vezels.
Groot deel van de uitlaatbuis is nog helemaal intact, dus hoeft er alleen maar een stukje tussen de wand en de buis van 10 cm.
Morgenavond alle maten van oud en nieuwe situatie eens naast elkaar leggen. Dan kan ik eens bekijken wat er wel of niet eerst aangepakt moet worden voor we de zware inhijs klus kunnen gaan plannen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
paul

Bericht door paul »

De Stoere schreef:Als je het doet doe het dan goed helemaal mee eens.Ik denk dat als mijn boot een vaste schroefas had,en dan met 230pk gaat staan te duwen ,zonder stuwdruklager, dat de motor van zijn steunen wordt gedrukt.Ik heb gelukkig een Schottel,dus de spiegel is mijn stuwdruklager.Gr René(De Stoere).
Ook jou schottel heeft echt een stuwdruklager achter de schroef zitten,en dat is niet je spiegel :wink:
gr Paul
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Aqua Domus schreef:Maar deze motor staat ook nog niet vast.
De fundatie van het stuwlager is nog niet gelast en in de motorsteunen zitten geen bouten.
Hier word nog gewerkt.

Gr Louis
Goed gezien :!:

Aquadrive adviseerde om de homokineet zoals eerder gezegd ongeveer 1° uit het lood te zetten.
Groeten,

Richard

mijn boot
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Paul volgens mij zit je er naast mijn schroef is namelijk niet duwend, maar trekkent,dan heb je volgens mij geen stuwdruklager nodig, hij stuwt immers niet .Wel zit er een heel groot lager achter de schroef,en daar achter een kroon en pignonwiel net als in een cardan.Nou lijk ik misschien wat eigenwijs maar wat Wout betreft, er zitten bij mij 2 kruiskoppelingen in ,die ik af en toe met vet smeer,en echt niet om de 5 minuten , en die gaan al heel lang mee.En waarom ook niet,kijk in Parijs Dakkar, onder de vrachtwagens,als dit niet op zij donder krijgt weet ik het niet meer,en die smeren ook niet om de 5minuten,en worden heel zwaar belast.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
wout.bij

Bericht door wout.bij »

dat klopt dat ze onder een vrachtwaggel zitten doch deze assen hebben radiale krachten te verduren en geen axiale en daar zit hem het verschil in, en voor wat betreft jouw schroef, het maakt niet uit of ie duwt of trekt, allebei de keren moet er een geschikt lager in zitten die de axiale krachten op kan vangen, en dat zit er bij jouw dus ook in.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Klaver vier

Wout hij hoeft alleen draaikracht op te vangen geen stuw of trekkracht,want mijn schroef oefend er geen stuwdruk op zoals bij een schroefas.Het is het zelfde als bij een vrachtwagen, alleen is bij mij de spiegel een vast punt, bij een vrachtwagen zou de as nog kunnen bewegen bij mij niet.En als de motor in de boot wat beweegt ,zit er ook nog een spleen op,misschien is spleen niet goed geschreven,maar ik weet niet beter.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
paul

Bericht door paul »

In jou geval trekt de schroef dus de boot door het water,hetzelfde gebeurt dus eigenlijk als ik achter uit vaar,dan trekt de schroef de boot achteruit een stuwlager werkt dan ook naar 2 kanten.
De trek kracht van jou schroef word ook op het huis, waar jou schroefas in draait over gebracht.
Ik heb begrepen dat jullie schroef altijd de zelfde richting uitdraait,dus heb je een lager nodig dat maar naar een kant werkt,ik denk zelf dat er een kogel lager in zit,zo n platte ken ff niet op de naam komen.
Rene de as die omhoog gaat zitten daar die kruiskoppelingen in,en hoe is de overbrenging,ik bedoel is dat 1op 1of draait die as langzamer
dan je schroef.
Ik ga me zelf is verdiepen in zo n schottel.
gr Paul
Klaver vier

Paul ,de as met de koppeling zit tussen de spiegel en de motor, dus horizontaal, een schottel is net een hekdrijf,maar dan een waar alleen de onderkant van draait.Wat die lagers betreft, dit zijn heel zware kogellagers.Wat mijn betreft is een steun lager een appart gemonteerd lager.Ik moet naar bed moet er morgen weer vroeg uit ,weltrusten Gr René (De Stoere).Wat ik nog wil toevoegen ,ik weet niet wat de vertraging is ,maar ik verwacht wel dat hij behoorlijk vertraagt. De motor draait plusminus 2400 toeren, ik verwacht niet dat de schroef ook zo veel toeren maakt omdat deze vrij groot is, doorsnee 72of74 centimeter en vier bladen,dan moet hij wel heel goed uitgebalanzeerd zijn, wil die niet als een gek trillen.Wat de lagers in de staart betreft, dit zijn konische naaldlagers,en die ligt er zo in dat hij volgens mij wel stuwdruk opvangt.De besturing en de aandrijving zijn allebij tussenassen.Besturing door pomp onder de aandrijf koppeling (geen keerkoppeling)ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is Gr René.
Klaver vier
paul

Bericht door paul »

Ik heb nog eens zitten denken aan dat uitlijnen,althans de discussie er over.
En nou denk ik zomaar dat Cees zijn manier goed is,en die van Louis ook.
Alleen denk ik dat Cees hetzelfde bedoelde ,als ik ook in mijn boot heb nl een zwevend binnenlager,ik heb alleen aan de buitenkant van mijn schroefas koker een watergesmeerd steunlager zitten.
Daarom is het inbouwen van een stuwlager een makkie.
Ik denk zomaar dat bij Louis zijn werk, er vaste binnenlagers gebruikt worden,en dan is het wel even andere koek,om dat stuwlager goed te plaatsen.
Bij de Bullflex van Etab,zit er volgens de informatie mogelijk geen vastbinnenlager in (kan wel met een hulpring) vandaar dat een kruiskoppeling niet gaat,want dan gaat de zaak slingeren .
gr Paul.

Rene, ik heb afgelopen jaar 4 weken in de zilverstraat gewerkt in Zoetermeer,niet wetend dat aan het eind van die straat Schottel zit
anders had ik zeker even binnengelopen.
Klaver vier

Nou Paul dat is voor mij nieuw,ik kan alleeen Schottel in Duisland.Zo hoor je nog eens wat.René(De Stoere)groetjes.
Klaver vier
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

Zal nog effe laten zien hoe het bij ons zit maar als je vergeet om het fototoestel mee te nemen dan duurt het wat langer.

Afbeelding

Afbeelding

Ga niet meer vertellen hoe we het doen maar geloof maar dat hij er recht voorstaat.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
paul

Bericht door paul »

Dit ziet er natuurlijk uit om te zoenen,prachtig, complimenten.
Maar ik zal me toch wel heel erg vergissen,als ik hier geen zwevend binnenlager ziet.
gr Paul
Plaats reactie