Hydraulisch bediend aangehangen roer
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Geren wordt het idd zwaar bij grotere roeruitslagen, maar vooruit kan je best wat meer uitslag gebruiken. Ik zou dan toch voor minstens 45 graden gaan, de effectiefste roerstand voor manoeuvres vanuit stilstand. Achter die spui kan een boegschroef zeker soulaas bieden bij aanmeren, maar ik begreep een beetje uit je eerdere verhandeling dat je de BS samen met je roer wilde opnemen in een enkeljoystickbesturing, vandaar mijn wat kritische noot
.

De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Richard van den Berg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Een enkeljoystickbesturing is nooit mijn plan geweest, roer en BS apart bediend, ten alle tijden.
Eerdaags zal ik eens de krachten uitrekenen, kijken wat er achteruit maximaal bij vrij kan komen bij 35 en 45 graden roeruitslag.
Kasper van Zuilekom is het helemaal met je eens in zijn boek "Snelheid, vermogen en brandstofverbruik".
Daarin staat ook dat bij kruissnelheid boven de 30 graden juist minder effect heeft. Bij het inzetten, eenmaal draaiend wordt dat weer beter.
Eerdaags zal ik eens de krachten uitrekenen, kijken wat er achteruit maximaal bij vrij kan komen bij 35 en 45 graden roeruitslag.
Kasper van Zuilekom is het helemaal met je eens in zijn boek "Snelheid, vermogen en brandstofverbruik".
Daarin staat ook dat bij kruissnelheid boven de 30 graden juist minder effect heeft. Bij het inzetten, eenmaal draaiend wordt dat weer beter.
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Grote roeruitslagen gebruik je alleen met manoeuvreren, uitwijken, etc.
Met een schilling-roer (en vast ook met andere profielroeren) heeft het wel degelijk zin om meer roeruitslag te genereren:
http://www.youtube.com/watch?v=TT6CtIXlrgg
Met een schilling-roer (en vast ook met andere profielroeren) heeft het wel degelijk zin om meer roeruitslag te genereren:
http://www.youtube.com/watch?v=TT6CtIXlrgg
Een grote uitslag gebruik je inderdaad alleen bij de speciale verrichtingen.
en ook niet bij achteruitvaren. achteruitvarend met de roer dwars heb je het grootste roermoment.
als je het ondergedompeld roeroppervlak hebt kan je met aftrek van je balansdeel je roermoment berekenen. dan heb je ook een indicatie van de grootte van de kracht op je cilinders en de aanhechting daarvan op je roer of roerkoning. hoe kleiner de arm, hoe kleiner de slag hoe groter de kracht.
dat vind ik wel kritisch bij de door jou geschetste installatie.
en ook niet bij achteruitvaren. achteruitvarend met de roer dwars heb je het grootste roermoment.
als je het ondergedompeld roeroppervlak hebt kan je met aftrek van je balansdeel je roermoment berekenen. dan heb je ook een indicatie van de grootte van de kracht op je cilinders en de aanhechting daarvan op je roer of roerkoning. hoe kleiner de arm, hoe kleiner de slag hoe groter de kracht.
dat vind ik wel kritisch bij de door jou geschetste installatie.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- Richard van den Berg
Zoals beloofd zou ik het doorrekenen en met voorgestelde tekening kom ik uit op ruim een ton maximaal wat in 1 cilinder op de niet zuigerzijde een druk van 45,6 bar geeft.
Wat ook wel overeen komt met ervaring van de vorige boot waar de helmstok wel eens uit m'n hand is gevlogen - waar het geen kwaad kon, gelukkig.
Hier is het na te kijken en rekenen: http://qatsi.ath.cx/~ravdberg/hs880/roerber/
Wat ook wel overeen komt met ervaring van de vorige boot waar de helmstok wel eens uit m'n hand is gevlogen - waar het geen kwaad kon, gelukkig.
Hier is het na te kijken en rekenen: http://qatsi.ath.cx/~ravdberg/hs880/roerber/
-
Re: Hydraulisch bediend aangehangen roer
Ik weet niet hoever je intussen bent,maar na de foto's op de site gezien te hebben moet het nog kunnen.
Als je weet dat je vaak in een moeilijke situatie achteruit moet varen ,bouw dan een flanking roer in.
Dit is een klein roerje VOOR de schroef.
Kan je perfect achteruitvaren .
En die boegschroef is echt een hulpmiddel bij het aanleggen.
Maak van dat roerje onder water een visgraat en dan een grote uitslag,min 80 graden.
Die kracht berekeningen van de cilinders zijn niet bindend,je stuurt het meest als er geen schroefwater op staat.
En zorg dat de schep groot genoeg is,stuurt beter en minder kracht op de cilinders
Je hebt 2 cilinders dus je trekt hem altijd uit zijn dooie hoek.
Als je dan achteruitvaart zonder koffiemolen dan hebben ze echt het nakijken.
Mijn oude bootje had een visgraat met een uitslag van 60 graden en die ging om zijn as rond

Gr Louis
Als je weet dat je vaak in een moeilijke situatie achteruit moet varen ,bouw dan een flanking roer in.
Dit is een klein roerje VOOR de schroef.
Kan je perfect achteruitvaren .
En die boegschroef is echt een hulpmiddel bij het aanleggen.
Maak van dat roerje onder water een visgraat en dan een grote uitslag,min 80 graden.
Die kracht berekeningen van de cilinders zijn niet bindend,je stuurt het meest als er geen schroefwater op staat.
En zorg dat de schep groot genoeg is,stuurt beter en minder kracht op de cilinders
Je hebt 2 cilinders dus je trekt hem altijd uit zijn dooie hoek.
Als je dan achteruitvaart zonder koffiemolen dan hebben ze echt het nakijken.
Mijn oude bootje had een visgraat met een uitslag van 60 graden en die ging om zijn as rond

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
- Richard van den Berg
Minder ver als ik zou willen, er kwam wat tussen....
Bijna zover om de kiel er onder te plaatsen, 2 bokjes staan er klaar voor:

Bijna zover om de kiel er onder te plaatsen, 2 bokjes staan er klaar voor:

Forumlid Meester had het hieronder over zijn neef, dat ben ik dus !
Vaar al weer een paar jaren met een balansroer met overbemeten handbediende hydraulische stuurpomp en stuurcilinder wat een roeruitslag van 80 graden mogelijk maakt.
Dit gecombineerd met een frequentiegeregelde 380V boegschroef maakt dat ik kan lezen en schrijven !!
Beste advies ooit !
Heb je nog vrije keus ? Ik raad het je aan precies zo te doen !

Vaar al weer een paar jaren met een balansroer met overbemeten handbediende hydraulische stuurpomp en stuurcilinder wat een roeruitslag van 80 graden mogelijk maakt.
Dit gecombineerd met een frequentiegeregelde 380V boegschroef maakt dat ik kan lezen en schrijven !!
Beste advies ooit !

- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Is dat een Duco boegschroef?
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Nee, geen Duco maar een Kalkman in combinatie met een Fisher Panda generator
Peter
Peter
- Richard van den Berg
Hoeveel kW is je boegschroef en de diameter van de tunnel? Ik heb een 4 kW motor op een 185 mm tunnel, komt er zo in:Lange schreef:Forumlid Meester had het hieronder over zijn neef, dat ben ik dus !
Beste advies ooit !

Met het roer is er wat ruimte voor een balansdeel, benutten dus

10 PK 400 Volt op een 273 mm diam tunnel.
Ik kon ook kiezen voor een grotere diameter tunnel maar omdat de diepgang in mijn voorschip slechts heel gering is heb ik voor een kleinere diameter gekozen.
Tevens is de tunnel voor een gedeelte onder het vlak gemonteerd (zie eerdere foto) waardoor ik toch voldoende "dik" water heb bij gebruik.
Ik kon ook kiezen voor een grotere diameter tunnel maar omdat de diepgang in mijn voorschip slechts heel gering is heb ik voor een kleinere diameter gekozen.
Tevens is de tunnel voor een gedeelte onder het vlak gemonteerd (zie eerdere foto) waardoor ik toch voldoende "dik" water heb bij gebruik.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Hoeveel KVA is die generator?
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Peter,
Heb je wellicht ook foto's van je stuurcilinder?
Rob
Heb je wellicht ook foto's van je stuurcilinder?
Rob
@Karel, Fisher Panda PMS 12 "mini" 14kW
@Rob, helaas geen foto's van de stuurcilinder. Is al meer dan 10 jaar geleden dat ik het boeltje heb gemonteerd en daarna is het verdwenen achter een "tijdelijk" houten schot waar ik ooit nog een keer een inspectieluik in wil maken........ je kent dat wel, staat ergens op je "todo" lijstje maar ach! ....
Peter
@Rob, helaas geen foto's van de stuurcilinder. Is al meer dan 10 jaar geleden dat ik het boeltje heb gemonteerd en daarna is het verdwenen achter een "tijdelijk" houten schot waar ik ooit nog een keer een inspectieluik in wil maken........ je kent dat wel, staat ergens op je "todo" lijstje maar ach! ....
Peter