koppelen motor met As
Moderators: sailor wim, frank
Re: koppelen motor met As
Het ene deel van de homokineet wordt toch aan de montageplaat gemonteerd en is toch het stuwdruklager dat de krachten van de schroef opvangt?
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- Richard van den Berg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Helemaal. Een praktijk voorbeeld:popeye schreef:Het ene deel van de homokineet wordt toch aan de montageplaat gemonteerd en is toch het stuwdruklager dat de krachten van de schroef opvangt?

Van boven naar beneden:
- elektromotor met stevige adapter om homokineet op vast te schroeven
homokineet
stuwdruklager
schroefas met vetflexseal
-
Richard,dit is tenminste een goed voorbeeld, nu snapt volgens mij iedereen dat de zaak wringt als het stuwdruklager niet in lijn zit.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
Wat je in de zelfbouw watersport heel veel zag, is dat er een kruiskoppeling in de schroefas werd gezet,zonder stuwdruklager.
Dat wil zeggen het stuwdruk lager in de keerkoppeling werd gewoon als zodanig gebruikt.
Bij een motor van 10 pk en een kruiskoppeling uit een auto, ging dat jaren lang goed.
De stuwkracht werd dan wel via de kruiskoppeling op het stuwlager overgebracht,en als die hoek niet te groot is,maakt dat niet zoveel lawaai,en de belasting op die naaldlagers was ?
Ik zelf ben buitengewoon tevreden met mijn MT drive,niet alleen wat betreft de prijs maar ook de handleiding voor de montage.
En het uitlijnen viel best wel mee ,en ook dit stuwlager zit nog weer met rubber,de klembus voor op de schroefas,en de adapter ,alles perfekt.
En als je na uren varen,nauwelijks temperatuur stijging voelt,zit het wel goed.
gr Paul
Dat wil zeggen het stuwdruk lager in de keerkoppeling werd gewoon als zodanig gebruikt.
Bij een motor van 10 pk en een kruiskoppeling uit een auto, ging dat jaren lang goed.
De stuwkracht werd dan wel via de kruiskoppeling op het stuwlager overgebracht,en als die hoek niet te groot is,maakt dat niet zoveel lawaai,en de belasting op die naaldlagers was ?
Ik zelf ben buitengewoon tevreden met mijn MT drive,niet alleen wat betreft de prijs maar ook de handleiding voor de montage.
En het uitlijnen viel best wel mee ,en ook dit stuwlager zit nog weer met rubber,de klembus voor op de schroefas,en de adapter ,alles perfekt.
En als je na uren varen,nauwelijks temperatuur stijging voelt,zit het wel goed.
gr Paul
heren, houd er wel effe rekening mee dat niet elke keerkoppeling berekend is op de krachten die vrijkomen op de schroefas, m.a.w. bij sommige (de meeste) k.k. moet je een stuwdruklager plaatsen tussen k.k. en schroefas, anders help je de k.k. naar de mallemoeren.
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Klopt als een zwerende vinger. De axiale (voortstuwings)krachten moeten opgevangen worden door een stuwdruklager en mogen niet via k.k. en motor op het schip overgebracht worden.
Gelukkig zijn huidige homokineten zelf al voorzien van een stuwdruklager en is een afzonderlijk lager dus niet nodig. Het uitlijnen dus ook niet meer. Je schuift de homokineet met druklager op de schroefas (plaatje Richard) en moet dan een behoorlijke onbenul zijn om dit wringend c.q. niet uitgelijnd vast te zetten. Vandaar dat ik Louis niet begreep:
Dit verhaal van Cees kan ik niet volgen, want als hij niet weet waar ik het over heb wil ik wel eens weten hoe hij dit doet.
Gelukkig zijn huidige homokineten zelf al voorzien van een stuwdruklager en is een afzonderlijk lager dus niet nodig. Het uitlijnen dus ook niet meer. Je schuift de homokineet met druklager op de schroefas (plaatje Richard) en moet dan een behoorlijke onbenul zijn om dit wringend c.q. niet uitgelijnd vast te zetten. Vandaar dat ik Louis niet begreep:
Dit verhaal van Cees kan ik niet volgen, want als hij niet weet waar ik het over heb wil ik wel eens weten hoe hij dit doet.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
In de watersport hebben de meeste motoren een kk met ingebouwd stuwlager,en word de kracht gewoon via kk en motor overgebracht.
Ook bij mijn motor ,maar om dat ik dat heen en weer gehannes niet wil,heb ik er een apart stuwdruklager tussen gezet,de motor loopt rustiger en blijft lekker stilstaan,en ook de schroefas blijft op zijn plaats.
De homo kyneten die wij gebruiken komen zo uit de autoindustie en daar zitten geen stuwlagers in .
De stuwlagers worden door aqua drive of Python of Mt of wie dan ook weer bijgezet
grPaul
Ook bij mijn motor ,maar om dat ik dat heen en weer gehannes niet wil,heb ik er een apart stuwdruklager tussen gezet,de motor loopt rustiger en blijft lekker stilstaan,en ook de schroefas blijft op zijn plaats.
De homo kyneten die wij gebruiken komen zo uit de autoindustie en daar zitten geen stuwlagers in .
De stuwlagers worden door aqua drive of Python of Mt of wie dan ook weer bijgezet
grPaul
Nog even dit,een kruiskoppeling is heel anders dan die Homokyneet, en kruiskoppeling kan wel axiale krachten en meer als ik aanvankelijk dacht.
Kijk maar even op google,en druk maar eens de Lamme arm of zijschroef voortstuwing aan .
Leuk filmpje van de ,Dagenraad, ik denk zelf alleen dat als het toerental te hoog word,het niet meer zo lekker loopt.
gr Paul
Kijk maar even op google,en druk maar eens de Lamme arm of zijschroef voortstuwing aan .
Leuk filmpje van de ,Dagenraad, ik denk zelf alleen dat als het toerental te hoog word,het niet meer zo lekker loopt.
gr Paul
een kruiskoppeling kan inderdaad enige axiale kracht aan, mits je om de 5 min. smeert, een kennis van mij had een roeibootje met daarin een v6 blok uit een sloop amerikaan, dikke pret dus, met 100km/uur over het slotermeer, ook geen stuwdruklager, wel een kruiskoppeling ertussen, deze liep warm, en brak, toen mepte de v6 de tussenas een paar keer door en over de boot, gelukkig geen gewonden of doden gevallen, maar alles was aan gruzelementen, en dat zou in een normaal bootje ook zomaar kunnen.
gr.wout

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Als ik het goed zie staan schroefas en elektromotor hier niet in een lijn. Bewust?Richard van den Berg schreef: Helemaal. Een praktijk voorbeeld:
Van boven naar beneden:
homokineet
stuwdruklager
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
Een soort Kameleon dus Wout wel lachen ,maar inderdaad heel veel geluk gehad,je moet er niet aan denken wat de gevolgen hadden kunnen zijn .
gr Paul
gr Paul
-
Misschien hebben wij dan de lat wat te hoog liggen maar bij ons word elk stuwlager groot of klein netjes in lijn gelegd.Cees schreef:Klopt als een zwerende vinger. De axiale (voortstuwings)krachten moeten opgevangen worden door een stuwdruklager en mogen niet via k.k. en motor op het schip overgebracht worden.
We maken installaties mee dat als we de as uit de klembus trekken hij een paar mm opzij springt.
Stuwdruklager aan de as hangen,dan in lijn hangen zodat de binnenbus rondom de zelfde vrijloop heeft en in deze stand vastzetten.
Dus als jij hem aan de as hangt en in deze stand vastzet weet ik wel op welke plaats de binnenbus wringt.
En dan weet ik ook wel welke instalatie langer meegaat.
Sorry dat ik hier zo over doorzeur maar ik ben niet van hang maar aan en het werkt wel even.
Ik doe het goed of ik doe het niet.
Bij onze klanten zitten de motoren tussen de 8 en de 600 pk en ze krijgen allemaal de zelfde aandacht.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Ik denk dat je de lat niet te hoog leg Louis. We streven naar een 10.
gr Paul
gr Paul
-
Maar deze motor staat ook nog niet vast.popeye schreef:Als ik het goed zie staan schroefas en elektromotor hier niet in een lijn. Bewust?Richard van den Berg schreef: Helemaal. Een praktijk voorbeeld:
Van boven naar beneden:
homokineet
stuwdruklager
Groet, Jack.
De fundatie van het stuwlager is nog niet gelast en in de motorsteunen zitten geen bouten.
Hier word nog gewerkt.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
-
Als je het doet doe het dan goed helemaal mee eens.Ik denk dat als mijn boot een vaste schroefas had,en dan met 230pk gaat staan te duwen ,zonder stuwdruklager, dat de motor van zijn steunen wordt gedrukt.Ik heb gelukkig een Schottel,dus de spiegel is mijn stuwdruklager.Gr René(De Stoere).
Klaver vier