stop solenoid

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
robsailor
Berichten: 10
Lid geworden op: za 26 dec 2009 21:12

stop solenoid

Bericht door robsailor »

Beste forumleden,

Ik heb een volgend vraagje;

Mijn Yanmar 4jh3e heft een rode stop knop op het dashboard, die is verbonden met een stop solenoid op de motor zelf.
Afgelopen weekend wilde ik na een rondje varen de motor stoppen via de knop, maar dat lukte niet; motor bleef gewoon lopen. Daarna nog een paar keer geprobeerd maar zelfde resultaat. Dit heb ik niet eerder bij de hand gehad.
Uiteindelijk handmatig de motor kunnen stoppen via de solenoid die kennelijk niet langer wordt aangestuurd als ik op de stopknop druk.

Heeft iemand een suggestie hoe ik kan testen of het probleem in de solenoid zelf zit of in de bedrading/electrisch circuit?
Op eerste gezicht zit alles nog goed ge-connect; geen contacten los...relay heb ik al vervangen; geen effect...

Dank!

Rob
ErikH
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 31 okt 2011 20:41
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: stop solenoid

Bericht door ErikH »

Multimeter op stand spanning. DC selecteren. Spanningsbereik 20V. Rode pen op solenoid. Zwarte pen op kaal stukje motorblok. Stopknop indrukken en spanning aflezen. Geen spanning > probleem in bedrading. Wel spanning > Probleem in solenoid. Geen multimeter? Snel eentje ergens kopen voor een tientje, daar kun je nog veel meer leuke testjes mee doen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 762
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: stop solenoid

Bericht door varg »

De kabelboom van de Yanmar 4JH serie kent een aantal zwakke punten.
Loop de kabelboom even na, vooral als het 'niet te stoppen fenomeen' zich na de winterperiode voordoet is een geoxideerd contactje voor de hand liggend. Er schijnt volgens een Engels forum een deel van de leiding naar de stopsolenoide onder de uitlaatelleboog door te lopen, daar zou de fout kunnen zitten.
Se stop-solenoide gaat bijna nooit kapot bij Yanmar en dat is maar goed ook want een vervanger kost ongeveer €200! Bouw em eerst uit en ga dan eens langs bij een auto-onderdelen-zaak
NB.: je weet natuurlijk dat de stopknop alleen werkt als het contact aan staat!
Arnold
robsailor
Berichten: 10
Lid geworden op: za 26 dec 2009 21:12

Re: stop solenoid

Bericht door robsailor »

Bedankt voor de heldere reacties Erik en Arnold.
Ik ga een mulitmeter regelen en aan de slag..
Zo´n solenoid is inderdaad een duur grapje, dus hoop dat die niet hoeft te worden vervangen.

Nogmaals dank!

Rob
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: stop solenoid

Bericht door Wouter »

Solenoids werken elektro magnetisch.
Als hij fail safe is (waarschijnlijk) is hij bij draaiende motor "aan". Dit kun je testen door te kijken of een schroevedraaier op de achterkant aangetrokken wordt.
Als dit zo is zou dit bij motor uit niet zo moeten zijn.
Het kan ook andersom als het niet failsafe is.

Dus check of solenoid bij motor aan of uit magnetisch wordt als dit zo is check dan het circuit dat de solenoid onderbreekt.
Als ie nooit magnetisch wordt check dan het circuit dat de solenoid aanstuurt.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 762
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: stop solenoid

Bericht door varg »

volgens yanmar werkt de solenoid alleen als de stopknop wordt ingedrukt
Arnold
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 30 jan 2015 11:06
Contacteer:

Re: stop solenoid

Bericht door Aquanaut »

Het is dan ook een stop magneet en geen bedrijfs magneet.
En als we het dieseltechniek gerelateerd houden is die eerste "failsafe" immers als hij stuk is kan je motor wel draaien...hooguit niet stoppen (op de elektrische manier)

Bij een bedrijfsmagneet (of solenoid rechtstreeks op de brandstofpomp) kun je niet meer draaien als hij stuk is, sterker nog een draaiende motor slaat af :?
Niet echt wat je noemt failsafe...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
robsailor
Berichten: 10
Lid geworden op: za 26 dec 2009 21:12

Re: stop solenoid

Bericht door robsailor »

Afgelopen weekend bedrading en contacten nog eens zorgvuldig nagelopen en het probleempje bleek los contactje in de kabelboom onder de uitlaatelleboog te zijn...vastgezet en stop knop werkt weer als vanouds. Gelukkig geen probleem met de solenoid zelf.. :)

Rob
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: stop solenoid

Bericht door KarelE »

Mooi zo!
Dank voor de terugkoppeling.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 762
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: stop solenoid

Bericht door varg »

varg schreef: Er schijnt volgens een Engels forum een deel van de leiding naar de stopsolenoide onder de uitlaatelleboog door te lopen, daar zou de fout kunnen zitten.
zie je, die Engelsen zijn zo dom nog niet. Zou zonde zijn als ze uit Europa zouden stappen.
Plaats reactie